کشورمان در حالی به روز تاریخ ساز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نزدیک می‌‌شود که برجام یا همان توافق هسته ای سال 2015 که از آن با عنوان مهمترین برنامه و دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم یاد می‌شود هنوز در پیچ و خم احیاء قرار دارد و مذاکرات وین برای احیای برجام به نتیجه مشخصی نرسیده است.
البته نمایندگان طرفین حاضر در مذاکرات وین بر این نکته تاکید دارند که پس از هفته ها مذاکرات فشرده اختلاف چندانی برای احیاء برجام باقی نمانده و آمریکا نیز رفع برخی تحریم ها را در دستور کار قرار داده است اما همین اختلافات جزئی باقیمانده مانع از بازگشت اعضاء به مفاد تعریف شده در توافق هسته ای سال 2015 می‌شود.
برخی تحلیل گران بر این عقیده اند که دولت دوازدهم در تلاش است تا این توافق در روزهای پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد تا این موفقیت در راستای تقویت کاندیداهای نزدیک به دولت مستقر مورد بهره برداری قرار گیرد، از نظر این دست تحلیل‌گران طرف‌های غربی نیز به خوبی شرایط این دولت را درک کرده و مایل‌اند تا این فرصت در اختیار جریان سیاسی شکل دهنده دولت فعلی ایران که از آن با عنوان جریان میانه رو یاد می‌‌کنند قرار گیرد چرا که از منظر آن‌ها تعامل با این جریان در آینده ساده تر خواهد بود.
 
همزمان برخی دیگر از تحلیل گران نیز بر این عقیده اند که طرف های غربی، اعلام توافق بر سر احیاء برجام را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری محول خواهند کرد چرا که از دید آن‌ها احتمال موفقیت جریان حامی دولت در انتخابات پیش رو زیاد نیست لذا با قرار دادن فرصت احیای برجام به جریان شکل دهنده دولت آتی می‌ توان به شکل دهی ارتباطات و تعاملات جدید با هسته جدید قدرت در ایران امید داشت.
 
فارغ از اینکه کدام نگاه و تحلیل به واقعیت نزدیک باشد می‌ توان از نقطه اشتراک این دو تحلیل نتیجه گرفت که در نهایت در سال جاری شاهد احیای برجام و رفع تحریم های ظالمانه اقتصادی آمریکا و به تبع آن بهبود شرایط اقتصادی ملت به دلیل رفع محدودیت در دسترسی کشور به منابع ارزی خواهیم بود مگر اینکه بدخواهان کشور و در راس آن‌ها رژیم صهیونیستی با توطئه ای جدید و طرح اتهامات واهی در این مسیر سنگ اندازی نمایند که برخی از این دست توطئه های از هفته گذشته آغاز شده است.
به طور مثال هفته گذشته شبکه خبری فاکس نیوز نزدیک به جریان ضد برجام و جمهوری خواه آمریکا با انتشار یک گزارش مدعی شد که در نزدیکی شهر جاجرود فعالیت های هسته ای مشکوکی در حال وقوع است! فاکس نیوز در این گزارش واهی مدعی شد که به تازگی به تصاویر جدید ماهواره‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌‌دهد فعالیت‌های مشکوک و غیرعادی در اطراف سایت سنجریان در نزدیکی جاجرود در حال انجام است.
 
در این گزارش با انتشار تعدادی تصویر ماهواره ای ادعا شده:«این تصاویر ماهواره‌ای که از سوی شرکت مکسار ارائه شده و در آزمایشگاه اینتل لب مورد تحلیل قرار گرفته است، نشان می‌‌دهد که از ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰، تعداد ۱۸ خودرو در این سایت حضور دارند و در این سایت حفاری صورت گرفته و یک جاده دسترسی جدید به این سایت ساخته شده است.»
به عبارت بهتر فاکس نیوز مدعی شده است که در مکان مورد اشاره ایران در حال انجام فعالیت های عمرانی ویژه‌ای برای توسعه فعالیت های هسته ای خود است آنهم در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود که کشورمان فعالیت های خود در این مرکز را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.
 همزمان با این عملیات روانی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست شورای حکام مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران از پاسخ به پرسش‌های آژانس خودداری کرده و در حال پنهان کردن مواد اتمی است!
 
وی همچنین مدعی شده است که پس از چندین ماه، ایران هنوز توضیحات لازم درباره وجود ذرات هسته‌ای در هیچ کدام از سه مکانی که آژانس بازدید تکمیلی انجام داد، ارائه نکرده است.
این این دست اخبار و ادعاها را می‌ توان نشانه شروع جنگ روانی و رسانه ای جدی تری علیه احیای توافق هسته‌ای 2015 دانست چرا که نشریه واشنگتن پست در گزارش اخیر خود با انتشار ادعایی جدید زمینه ساز تهدیدات و فشارهای جدید علیه کشورمان شده است.

ادعای واشنگتن پست؛ ایران به دنبال خرید ماهواره جاسوسی!

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارش اخیر به نقل از منابع مطلع آمریکایی مدعی شده است که فدراسیون روسیه در حال تدارک فروش یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به جمهوری اسلامی ایران است که در پی آن ایران قادر خواهد شد با دقت بالایی اهداف نظامی را در سطح خاورمیانه شناسایی و ردیابی کند.
در گزارش واشنگتن پست آمده است که روسیه قصد دارد یک ماهواره «Canopus-V» ساخت خود را به ایران ارائه کرده و آن را از پایگاهی واقع در خاک روسیه به فضا پرتاب کند.
 
بر اساس ادعای واشنگتن پست، ماهواره «کاناپوس-وی» یک ریز ماهواره نظارتی پیشرفته است که به دوربینی با کیفیت بالا مجهز می‌‌باشد و می‌‌تواند توانایی نظارتی ایران در منطقه را ارتقا دهد. به گفته منابع اطلاعاتی واشنگتن پست، این ماهواره به ایران امکان کنترل مستمر و مداوم اهدافی نظامی بالقوه اعم از پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی در خلیج فارس تا پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی و پادگان‌های عراق را که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند می‌‌دهد.
واشنگتن پست مدعی است که بر اساس توافق فی مابین روسیه و ایران این ماهواره دارای سخت افزارهای روسی از جمله یک دوربین تصویربرداری با کیفیت ۱.۲ متر خواهد بود.
این نشریه به نقل از منابع مطلع خود می‌ افزاید: ماهواره «کاناپوس وی» به عنوان محصولی غیر نظامی در بازار عرضه شده اما مسئولین نظامی ایران به شدت به دنبال خرید آن بوده‌اند و از سال ۲۰۱۸ سفرهای متعددی به روسیه انجام داده اند تا امکان خرید این ماهواره برای ایران فراهم شود که در نهایت بهار امسال کارشناسان ماهواره ای روسیه با سفر به ایران، کارشناسان ایرانی را برای هدایت این ماهواره آموزش داده اند.

پشت پرده خبر سازی واشنگتن پست

همزمان با روزهای پایانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و همچنین برداشته شدن آخرین گام‌ها برای رسیدن به توافق احیای برجام، قرار است که نخستین دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا صورت پذیرد، در این چنین شرایطی دستگاه جنگ روانی مخالفان توافق هسته ای ایران با قدرت شروع به فعالیت کرده و خبرهایی را جهت ایجاد تنش در مذاکرات تولید می‌ کنند.
 
همانگونه که از محتوای خبر واشنگتن پست بر می‌‌آید این رسانه آمریکایی در تلاش است که در آستانه احیای برجام با برجسته سازی قدرت موشکی کشورمان، زمینه طرح خواسته ای جدید تحت عنوان لزوم کنترل توانایی موشکی کشورمان را در قالب برجام مهیا نماید.
 
علاوه بر این ادعای واشنگتن پست و مانور رسانه های صهیونیستی بر روی موضوع احتمال پرتاب قریب الوقوع ماهواره «کاناپوس-وی» به فضا برای ایران می‌ تواند به اختلافات مسکو و واشنگتن در رابطه با مسائل منطقه ای دامن بزند.
 
همه این توطئه آفرینی ها در حالی صورت می‌ پذیرد که ماهواره «کاناپوس-وی» تنها یک ماهواره غیر نظامی با کاربردهای نظارتی عمومی است و بر اساس اطلاعات منتشر شده در رابطه با این سری ماهواره ها، کاربر اصلی آن نهادها و وزارت خانه های روسی مسئول در حوزه هواشناسی، محیط زیست و مدیریت بحران می‌ باشند. 
 
ماموریت های تعریف شده برای این سری ماهواره ها عبارتند از:
• نظارت بر بلایای طبیعی و انسانی
• زمین شناسی نقشه برداری هوایی
• شناسایی و تشخیص آتش سوزی در مراتع و جنگل ها و و مراکز انتشار آلاینده های محیطی
• تشخیص پدیده های غیر طبیعی فیزیکی با هدف جلوگیری از زلزله
• نظارت بر منابع آب خصوصا در حوزه کشاورزی

نتیجه گیری

دولت دوازدهم در حال سپری کردن آخرین روزهای حیات خود است و به همین دلیل تلاش دارد که پیش از پایان دوره مسئولیت خود پرونده برجام یا همان توافق هسته ای 2015 را به سرانجامی روشن برساند، همزمان مخالفان خارجی برجام نیز بیکار ننشسته و در حال تلاش برای تحمیل خواسته هایی مضاعف به این توافق هستند که کنترل و تحدید قدرت موشکی کشورمان از جمله این خواسته‌های نامشروع می‌ باشد لذا از مشاهده تحرکات ضد ایرانی رسانه های آمریکایی و صهیونیستی در طی هفته های اخیر می‌ توان نتیجه گرفت که در ماه‌های آتی شاهد افزایش جنگ روانی و رسانه ای دشمنان ملت ایران در عرصه بین الملل خواهیم بود.